Talán ez is egy egyszerűen megoldható feladatnak tűnik - megírom a karakterlapot, egy másik ember kiküldi, megnézem, leokézom és megvagyok! Vagy mégsem...? Bizony, az utóbbi kérdés jogos - nem ennyire problémátlan az igénylések elfogadása.
Kezdjük rögtön az elején.
Nem mindegy, hogy milyen igénylést fogadsz el!
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy keress a kákán is csomót, hogy köss bele minden egyes létező szóba, de ne is szállj el a boldogságtól, hogy valaki igényelt, és olvasás nélkül felengedd. Vizsgáld meg alaposan! Hogy mik alapján?
-
Helyesírás. Ez a legalapvetőbb, amit nézz meg, mert a karakter adatlapja valószínűleg tükrözi azt is, hogy mit várhatsz el a játékostól. A chat nem épp mérvadó, hiszen gyakoriak az elgépelések, a rosszul írt szavak, de az, ha valaki sok időt tölt (elviekben) egy karakter kidolgozásával, (elviekben) gondosan kidolgozta, (elviekben) átnézte, akkor ha még mindig hemzseg a helyesírási hibáktól, legyen az elgépelés vagy "tölle"-ként írt "tőle", akkor problémák adódhatnak. Senki nem rendelkezik a komplett helyesírási szabályzattal a fejében, így egy vagy két hibát még el lehet nézni, de ha már fáj ránézni a szövegre, akkor érdemes csak ez alapján is visszaküldeni és megkérni, figyeljen oda a helyesírásra.
-
Külalak. Nyilván nem a nyelvtan vagy irodalom órákn használt, kézzel írt szöveg szépségére gondolok, hanem arra, mennyire maradt olyan alakban a karakterlap, mint ahogy megírtad - egyszerűbbeknél nincsen gond, hiszen ott nem sok mindent lehet elrontani, de amikor már kódolva van valami, akkor beüthet a krach. (Ezért nem is célszerű rögtön az igényléshez táblázatkódos kitöltendő lapot rakni.) Nem olyan nehéz a játékosnak úgy másolgatni a dolgokat, hogy pl. ne üssön el a betű mérete és típusa, vagy a szöveg háttere, ám egy adminnak utólag kijavítgatni, főleg, ha több ilyen is érkezik, nagyon idegőrlő lehet. (Tipp: akár oda is írhatod az igénylő részhez, hogy ne rögtön wordből másoljanak.)
-
Képek. Nem feltétlenül kell őket megnézni, csak speciális eseteknél - például akkor, ha valakinek fantasy szerepe van, és az igénylő mondjuk tündért akar igényelni, de a képeken nincs hegyes füle az alaknak. Ez elég szélsőséges példa volt, de van egy kicsit hétköznapibb, amikor a leírás szerint hosszú szőke haja van a leányzónak, a képeken viszont rövid. Azt kell csak megnézni, hogy a képek esetleg ki vannak-e igényelve már, avagy sem, de igen ritkán fordul elő efféle egybeesés, az igénylők szoktak nézelődni a karakterek között, mielőtt benyújtanák a kérvényt.
-
Ellentétek. A jellemzéseknél meg kell figyelned, hogy szerinted nem túl ellentétes ember-e.Egy tipikus példa erre az első karakterként gyakran felbukkanó jellem túlzása: elviekben nagyon visszahúzódó, kedves, szelíd, nem túl magabiztos, de azért visszaszól, ha kell, és mindig megnyeri a vitáit, a nézeteltéréseit. Ilyen ember nincs, ezért ha ez téged zavar, nyugodtan szólhatsz, hogy alakítsa át a jellemet.
Az előtörténetben figyelembe kell venni, nehogy valami ellentétes dolog történjen: például, az apja elvileg meghalt kiskorában, de azért később már ő vele költözik új városba. Megesik, hogy amennyiben a játékos nem egyszerre írja és nem olvas vissza, elfelejti, mit is írt addig. Ezekre mindenképpen ügyelj.
-
Beilleszthetőség. Ezt is csak speciális esetekben kell nézegetned, mondjuk akkor, ha egy zombiapokalipszises szerepjátékba valaki egy plázacicát akarna igényelni. Nem mondom azt, hogy nem lehet belőle egy vagy kettő, de az sem mindegy, mennyire elkényeztetett az illető - szerinted tényleg túlélné a zombik között? Nem valószínű. Mindig nézd meg, mennyire illik bele a kért karakter az általad elképzelt világba.
-
Érthetőség. Az ember azt gondolná, aki szerepjátékozni akar, képes értelmesen fogalmazni, ennek ellenére gyakran találkoztam én olyannal, akinek egy szavát sem értettem, és milliószor újra kellett olvasnom egy-egy mondatot, mire rájöttem, hogy nem értem. Megesik persze az is, hogy az ember fáradtan írja, ezért kihagy egy-egy szót, mondatrészt, szövegrészt, ami miatt érthetetlen, de ők általában készségesen javítják is.
Amennyiben nem jött össze...
Ha ezek közül akár egynek is úgy érzed, hogy nem felel meg, nyugodtan mondhatod, hogy "sajnálom, de ezt újra kell írni." Nem szabad azt hinned, hogyha minden igénylést átengedsz, akkor majd fellendül a szerepjáték - a kezdőket is támogatni kell, de nem azzal, hogy szemet hunysz a hibáik felett, mert úgy soha nem fognak előrébb jutni. Mit is tehetsz ennek érdekében, és hogyan küldhetsz vissza újraírásra egy igénylést?
-
Udvariasság. Ez a legeslegalapvetőbb fogalom, amit észben kell tartanod - nem beszélheted ki a chatben az illetőt, hiszen az undorító dolog, képzeld csak el, neked hogyan esne! Nem beszélhetsz vele úgy, mintha kevesebbet érne nálad, nem lehetsz arrogáns, akár egy elrontott, sznob újgazdag. Csak azért, mert te vagy az admin, vagy mert te esetleg nagyobb szókinccsel, több ismerettel rendelkezel, nem szabad visszaélned a hatalmaddal. Mindenki volt egyszer kezdő, még ha ez snassz duma is.
Tehát: használd az alapvető udvariassági formákat, igyekezz ne durván lerohanni egy játékost sem!
-
Segítőszándék. Ezt nem lehet befolyásolni, ez vagy megvan az emberben vagy nincs. Ha viszont nincs, jobb, ha nem is mész el adminnak, vagy pedig felfogadsz magad mellé valakit, aki kellőképpen empatikus és kedves. Ha kényszeredetten próbálsz megfelelő szavakat használni, akkor nagy valószínűséggel ezt a többiek is észre veszik.
Tehát: hakarj segíteni, ne csak tettesd!
-
Leírás. Ne csak odaböffentsd, hogy "helló, ez így nem jó, írd át, viszlát", hanem fejtsd ki, hogy mi nem jó? Szedheted akár vázlatpontokba is, mint ahogy én tettem, írhatsz hozzá tanácsokat, javasolhatsz módokat, hogyan oldja meg a problémát, sőt, az lenne a legjobb. Félre ne értsd, nem neked kell megírnod helyette az igénylést, de néhány segítő szó nem lehet olyan nagy ár, ha cserébe akár új barátra is lelhetsz, és izgalmasabbá teheted a játékot.
Tehát: ne néhány szóval old meg a problémát, szánj rá negyed órát, hogy válaszolj az igénylésre!
-
Helyesírás. Igen, imádom ezt hangsúlyozni. Te is figyelj arra, hogy helyesen válaszolj, ne írj el semmit (ha mégis, nyugodtan nézd át forráskód nézetben, a legtöbb hibát az is érzékeli), és a külalakra is próbálj gondolni.
|